سلطان بریک

سلطان بریک

سلطان بریک

سلطان بریک

علائم سرطان در زانو

دوشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۰۹:۵۲ ق.ظ

علائم سرطان در زانو

سرطان زانو ،علائم سرطان زانو،سرطان استخوان زانو،سرطان و درد زانو،علایم سرطان زانو،سرطان زانو درد،سرطان زانو چیست،علت سرطان زانو،نشانه های سرطان زانو،نشانه سرطان زانو،علائم سرطان استخوان زانو،علائم سرطان استخوان در زانو،علایم سرطان استخوان در زانو،سرطان استخوان در زانو،علائم سرطان مفصل زانو

سرطان زانو

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سرطان استخوان صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.دگرگونی و تغییر ژنتیکی سلول‌ها سبب تکثیر غیر قابل کنترل سلول‌ها و بروز سرطان در اندام‌های بدن یا استخوان‌ها می‌شود. سرطان استخوان می‌تواند به هر یک از استخوان‌های بدن آسیب برساند. سرطان استخوان یا تومور استخوانی ممکن است یک تومور استخوان اولیه باشد، یعنی از ابتدا در استخوان ایجاد شود یا متاستاز استخوان باشد، یعنی سرطان از بخش دیگری در بدن به استخوان شیوع یابد. معمولا متاستاز استخوان در اثر سرطان پروستات، تیروئید، پستان، ریه و کلیه ایجاد می‌شود.

سرطان زانو چیست

دگرگونی و تغییر ژنتیکی سلول‌ها سبب تکثیر غیر قابل کنترل سلول‌ها و بروز سرطان در اندام‌های بدن یا استخوان‌ها می‌شود. سرطان استخوان می‌تواند به هر یک از استخوان‌های بدن آسیب برساند. سرطان استخوان یا تومور استخوانی ممکن است یک تومور استخوان اولیه باشد، یعنی از ابتدا در استخوان ایجاد شود یا متاستاز استخوان باشد، یعنی سرطان از بخش دیگری در بدن به استخوان شیوع یابد. معمولا متاستاز استخوان در اثر سرطان پروستات، تیروئید، پستان، ریه و کلیه ایجاد می‌شود.

علائم سرطان زانو

درد متداول‌ترین عارضه‌ای است که استخوان سرطانی را درگیر می‌کند. در ابتدا ممکن است درد دائمی نباشد و شب‌ها شدیدتر شود، ولی با گذشت زمان دائمی می‌شود. همچنین با فشار روی استخوان سرطانی، درد شدیدتر می‌شود مثلا در سرطان استخوان در ناحیه پا، هنگام راه رفتن درد بیشتری احساس می‌شود. با پیشرفت سرطان استخوان در ناحیه پا، درد به صورت دائمی احساس می‌شود، با فعالیت شدیدتر شده و ممکن است فرد دچار لنگی شود. درد می‌تواند در تومور یا در مفاصل اطراف آن احساس شود. اگر سرطان استخوان در ناحیه درشت نی (استخوان بزرگ بین زانو و مچ پا) باشد، معمولا در ساق پا، زانو و مچ پا درد احساس می‌شود.با پیشرفت سرطان استخوان علاوه بر درد، تورم نیز مشاهده می‌شود. بسته به محل قرارگیری تومور، ممکن است توده یا حجمی قابل لمس باشد. برای مثال سرطان استخوان در پا می‌تواند به صورت توده در ساق پا احساس شود. این توده بسته به نوع و محل قرارگیری تومور و تاثیر منفی که روی ارگان‌های مجاور می‌گذارد می‌تواند دردناک یا بدون درد باشد. برای مثال یک تومور در ناحیه درشت‌ نی می‌تواند سبب فشار روی عصب‌ها، تورم مفاصل مجاور و التهاب در بخش پایینی پا شود. بسته به نوع تومور، حجم رشد یافته سفت یا نرم، قابل جابجایی یا غیر قابل جابجایی است.سرطان استخوان سبب تضعیف استخوان و افزایش احتمال شکستگی در استخوان می‌شود. کسانی که در اثر سرطان استخوان دچار شکستگی شده‌اند، درد شدید و ناگهانی در یک پا که مدت‌ها دچار درد بوده است را توصیف کرده‌اند.

سرطان زانو بدخیم یا خوش خیم

اکثر تومورهای استخوانی غیرسرطانی هستند. به این تومورها خوش خیم Benign tumor میگویند و به تومورهای سرطانی، تومورهای بدخیم Malignant tumor میگویند. تومورهای خوش خیم معمولاً کشنده نیستند. سلول های تومورهای بدخیم استخوان ممکن است از طریق جریان خون یا سیستم لنفاتیک منتشر شده و به نواحی دیگر بدن بروند. به این پدیده متاستاز Metastasis میگویند. وقتی در استخوانی از بدن تومور رشد میکند ممکن است منشا این تومور از خود استخوان باشد یا ممکن است منشا آن از بافت دیگری بوده ولی به علت رشد یا متاستاز سلول ها، تومور به استخوان رسیده است. اگر منشا توموری خود استخوان باشد آن را تومور اولیه استخوان میگویند.

شایعترین تومورهای اولیه خوش خیم استخوانی زانو

کیست استخوانی Simple bone cyst

استئوکندروم Osteochondroma

تومور ژانت سل Giant cell tumor

انکندروم Enchondroma

دیسپلازی فیبرو Fibrous dysplasis

شایعترین تومورهای اولیه بدخیم استخوانی زانو

میلوم مولتیپل Multiple Myeloma : میلوم مولتیپل شایعترین تومور بدخیم اولیه استخوان است. منشا آن سلول های مغز استخوان هستند. این تومور در هرسال از هر صد هزار نفر 7-5 نفر را مبتلا میکند و شیوع آن بیشتر در سنین بین 70-50 سالگی است.

استئوسارکوم Osteosarcoma : از نظر شیوع استئوسارکوم بعد از میلوم مولتیپل شایعترین است. این تومور در هر سال از هر یک میلیون انسان 3-2 نفر را بیمار میکند. بیشتر در نوجوانان دیده شده و محل ابتلاء بیشتر در استخوان های اطراف مفصل زانو است.

سارکوم یوینگ Ewing’s Sarcoma : سارکوم یوینگ بیشتر در سنین بین 20-5 سالگی ایجاد میشود.

کندروسارکوم Chondrosarcoma : کندروسارکوم بیشتر در سنین 70-40 سالگی است و در استخوان های اطراف لگن و مفصل شانه دیده میشود.

علائم تومور سرطان زانو

اکثر بیماران مبتلا به تومورهای استخوانی در محل استخوان، درد دارند. درد بیشتر گنگ و مبهم است. شدت درد طوری است که اغلب، بیمار را از خواب بیدار میکند. استخوان ممکن است براثر تومور ضعیف شده و سپس براثر ضربه خفیفی دچار شکستگی شود. گاهی تومور درد نداشته و بیمار فقط متوجه یک برجستگی در اندام خود میشود. تومورهای مختلف برحسب نوعشان و محلی را که درگیر میکنند علائم متفاوتی دارند.

تشخیص سرطان زانو

پزشک ارتوپد بعد از اینکه با بیمار راجع به مشکلاتش صحبت کرده و اطلاعات دقیقی جمع آوری کرد وی را معاینه میکند. از آزمایشات مختلف خون یا ادرار و از روش های تصویربرداری مانند رادیوگرافی ساده، سونوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی یا اسکن استخوان ( اسکن رادیوایزوتوپ) برای تشخیص دقیق بیماری و بررسی شکل و وسعت درگیری استفاده میشود.در بسیاری اوقات تشخیص نوع تومور استخوان منوط به بدست آوردن مقداری از بافت آن و بررسی میکروسکوپی بافت است. پزشک جراح ممکن است بافت تومور را به وسیله سوزن بخصوصی که از راه پوست به داخل تومور فرستاده میشود بدست آورد و یا ممکن است لازم باشد تا با روش باز جراحی بافت لازم برای بررسی جمع آوری شود. در روش باز در اطاق عمل پزشک ارتوپد پوست را تا روی تومور استخوان شکاف داده و باز میکند و مقداری از آن را جدا کرده برای بررسی به آزمایشگاه میفرستد. در آزمایشگاه پزشک متخصص پاتولوژی ( پاتولوژیست) بر روی نمونه بافتی آزمایشات مختلفی را انجام میدهد و سلول های بافت را با میکروسکوپ بررسی کرده تا نوع تومور را تشخیص دهد. در بررسی پاتولوژی در بسیاری اوقات میتوان مشخص کرد که سلول های سرطانی بافت استخوان تا چه حد خصلت تهاجمی دارند. آیا بیشتر شبیه سلول های طبیعی هستند یا خیر، بسیار غیر قابل کنترل و مهاجمند. معمولاً تشخیص نهایی نوع تومور با بررسی نمونه بافتی توسط پاتولوژیست است پس در اکثر موارد تومورهای استخوان، قبل از شروع درمان باید تشخیص قطعی به توسط نمونه برداری بافتی و پاتولوژی تایید شود.

انواع درد در زانو

– درد زانوی قدامی یا درد جلوی زانو

آرتریت: شامل روماتوئید، استئوآرتریت و نقرس.

– کیست بیکرز یا کیست حفره زانو: تورم مایع مفصلی، در پشت زانو است. ممکن است تورم علل دیگر داشته باشد، مانند: آماس کیسه‌ای مفصلی.

– بورسیت (Bursitis ): التهاب در اثر فشار مکرر بر زانو، مانند: زانو زدن در طولانی مدت.

– اختلال در بافت‌های مرتبط دهنده، مانند: لوپوس.

– جابجا شدن کاسه زانو

– عفونت مفاصل

– صدمه به زانو: آسیب رباط قدامی و یا آسیب رباط میانی ممکن است موجب خونریزی در زانو و درد شود.

– ورم زانو: اگر زیاد بالا و پایین بروید، غضروف پاره شده و درد بدتر می‌شود.

– پارگی غضروف: درد در داخل و یا خارج مفصل زانو احساس می‌شود.

– پارگی رباط: موجب درد و بی ثباتی در زانو می‌شود.

– پیچ خوردگی و رگ به رگ شدن: آسیب‌های جزئی به رباط‌ها، باعث این مشکل می‌گردند.

– سرطان استخوان

علائم  سرطان استخوان چیست

علایم وابسته به محل و اندازه سرطان متغیر می باشد. علائم سرطان استخوان با گذشت زمان وخیم تر می شوند. درد شایع ترین علامت سرطان استخوان است. تومورهایی که در مفاصل یا نزدیک مفاصل بوجود می‌آیند، باعث ایجاد ورم و یا حساسیت در ناحیه مبتلا می شوند. علایم دیگر شامل خستگی، تب، کاهش وزن و نازک شدن جدار استخوان و خوردگی استخوان، کم خونی و ضعف عمومی، براق شدن پوست در سطح تومور است. ولی هیچ کدام از این علایم، علامت قطعی سرطان نیستند. آنها ممکن است به علت شرایط غیرخطرناک دیگر نیز ایجاد شوند. لذا باید حتما توسط پزشک بررسی شوند.

روشهای درمان سرطان استخوان زانو

انتخاب شیوه درمان به عوامل متعددی از جمله سن بیمار، میزان پیشرفت بیماری و شرایط بیمار بستگی دارد. جراحی اغلب اولین انتخاب درمانی می‌باشد، اگرچه گاهی اوقات قطع کردن عضو لازم می‌باشد.در شیمی‌درمانی، جراح تنها قسمت سرطانی استخوان را بدون قطع عضو برمی‌دارد و به جای قسمت سرطانی، یک وسیله مصنوعی (پروتز) قرار می دهد. شیمی‌درمانی و رادیوتراپی ممکن است به تنهایی یا همراه با هم استفاده شوند. با توجه به اینکه علت این نوع سرطان همچنان ناشناخته مانده است بحث پیشگیری چندان موضوعیتی ندارد. فقط می‌توان اجتناب از عواملی مثل قرار گرفتن در معرض اشعه (رادیوتراپی) یا تماس با ترکیبات رادیواکتیو و هسته‌ای را که به عنوان عوامل تشدید کننده یا افزایش ریسک ابتلا به این بیماری شناخته شده‌اند، به عنوان گام‌های موثر پیشگیری نام برد.

درمان های مکمل برای سرطان زانو

با توجه به بیماری بدخیمی که این بیماران دارند و این که دوره های سنگین شیمی درمانی باعث کاهش محسوس اشتها و حالت تهوع و استفراغ می گردد، این بیماران مقدار زیادی از وزن و انرژی خود را از دست می دهند. در کنار آن انجام عمل های جراحی سنگین به همراه مصرف آنتی بیوتیک های قوی و طولانی مدت، به این مشکل تغذیه ای بیشتر دامن می زند. در نتیجه این بیماران و به خصوص خانواده ها، نگرانی شدید از لاغری مفرط داشته و در صدد رفع آن می باشند. توصیه می شود بیماران را تشویق به خوردن غذاهای سالم و طبیعی و راحت الهضم کرد و از خوردن مواد غذایی سنگین و پر چرب و یا انواع ترشیجات و ادویه ها بازداشت. همچنین بهتر است مقدار هر غذا در هر وعده کم شود، ولی تعداد وعده های غذایی را افزایش دهیم. نوشیدن هر گونه مایعات اعم از آب، چای، دوغ و نوشیدنی های بدون گاز دیگر توصیه می گردد.سرطان استخوان یکی از انواع سرطان است که با علایم مختلفی رخ میدهد. به عنوان مثال یکی از علایم سرطان استخوان بدن درد و استخوان درد است. همچنین کاهش وزن ناگهانی یا کم خونی میتواند از علایم این مشکل باشند. در بالا درباره علایم سرطان استخوان اطلاعاتی را تقدیمتان کردیم. اگر دیدید علایم مشکوکی دارید به پزشک مراجعه کنید تا علت این مشکل را کشف کند.

علل سرطان‌ زانو

اگرچه متخصصین مطمئن نیستند چه عواملی باعث بروز سرطان استخوان‌ می‌شوند، ولی تعدادی از عوامل ممکن است خطر بروز بیماری را افزایش دهند. این سرطان‌ها اغلب در کودکان و بزرگسالان جوان اتفاق می‌افتند، خصوصا آن هایی که تحت درمان های رادیوتراپی و شیمی‌درمانی برای سایر بیماری ها می باشند. بزرگسالان مبتلا به بیماری پاژه (یک وضعیت غیرسرطانی که با تولید سلول‌های استخوانی جدید، غیرطبیعی مشخص می‌شود) در معرض افزایش خطر سرطان استخوان قرار دارند. تعداد کمی از سرطان های استخوان مربوط به عوامل ارثی می باشند.

جلوگیری از سرطان زانو

با توجه به اینکه علت اصلی ایجاد سرطان استخوان ناشناخته است، به نظر می رسد نتوان از ابتلا به آن پیشگیری کرد، ولی اجتناب از اشعه (مثل رادیوتراپی) و برخی مواد شیمیایی خاص که در ایجاد تومور های استخوان موثر شناخته شده اند (عدم تماس با ترکیبات رادیواکتیو و هسته ای) از ابتلا به سرطان استخوان جلوگیری می کند.

تغذیه در سرطان زانو

با توجه به بیماری بدخیمی که این بیماران دارند و این که دوره های سنگین شیمی درمانی باعث کاهش محسوس اشتها و حالت تهوع و استفراغ می گردد، این بیماران مقدار زیادی از وزن و انرژی خود را از دست می دهند. در کنار آن انجام عمل های جراحی سنگین به همراه مصرف آنتی بیوتیک های قوی و طولانی مدت، به این مشکل تغذیه ای بیشتر دامن می زند. در نتیجه این بیماران و به خصوص خانواده ها، نگرانی شدید از لاغری مفرط داشته و در صدد رفع آن می باشند. توصیه می شود بیماران را تشویق به خوردن غذاهای سالم و طبیعی و راحت الهضم کرد و از خوردن مواد غذایی سنگین و پر چرب و یا انواع ترشیجات و ادویه ها بازداشت. همچنین بهتر است مقدار هر غذا در هر وعده کم شود، ولی تعداد وعده های غذایی را افزایش دهیم. نوشیدن هر گونه مایعات اعم از آب، چای، دوغ و نوشیدنی های بدون گاز دیگر توصیه می گردد.

بیشتر بخوانید : آرتروز زانو و درمان آن ♥ التهاب مفاصل زانو ♥ قفل شدن زانو نشانه چیست ♥ سرطان صورت و فکسرطان ماهیچه دست راست

  • آریا رستمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی