قند خون نرمال در دوران بارداری

قند خون ،قند خون نرمال،قند خون بالا،قند خون ناشتا،قند خون پایین،قند خون بعد از غذا،قند خون به انگلیسی،قند خون در بارداری،قند خون 106،قند خون پایین،قند خون نرمال در بارداری،قند خون نرمال چند است،قند خون نرمال بعد از صبحانه،قند خون نرمال بعد از غذا،قند خون نرمال غیر ناشتا،قند خون نرمال در کودکان،قند خون نرمال چقدر است،قند خون نرمال چنده،قند خون نرمال نوزاد

قند خون

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد قند خون و عواملی که آن را تغییر می دهند صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد.قند خون (به انگلیسی: Blood Glucose Level)، اندازه گلوکز موجود در خون انسان یا حیوان است. بدن انسان قادر است تا از طریق عمل هموستاز میزان قند خون را کنترل کند. یکای قند خون در استاندارد جهانی اندازه‌گیری، غلظت مولی است که به صورت میلی‌مول بر لیتر گزارش می‌شود و در ایالات متحده آمریکا با مقیاس جرمی که میلی‌گرم بر دسی لیتر است ارائه می‌گردد.

قند خون نرمال

اگر عدد قند خون فرد پایین تر از 100 باشد فرد به دیابت مبتلا نیست و میزان قند خون طبیعی است؛ اگر بین 100 الی 126 باشد پیش دیابت است و آنها مستعد ابتلا به بیماری دیابت در آینده هستند، قند خون بالای 130 مبتلا به نوع دیابت یک است و فرد باید خیلی سریع تحت درمان قرار گیرد .

قند خون بالا

اکثر مردم فکر می کنند تنها افراد مبتلا به دیابت دارای میزان قند خون بالا هستند. در حالی که اینطور نیست. هر کسی ممکن است از این مشکل رنج ببرد و دچار آسیب عصبی، رگ های خونی و اندام ها در قند خون بالا شود. ما در رسانه دکتر سلامت برای جلوگیری از عوارض، تشخیص به موقع علائم نگران کننده و اقدامات لازم در مورد قند خون بالا راه کارهای مناسبی را پیشنهاد می کنیم.این عوارض شامل چشمی، کلیوی، قلب و عروق و اعصاب اندام‌ها می‌شود. دیابت باعث کاهش شنوایی،اختلال خواب و آپنه، اضطراب، افسردگی و کبد چرب می‌شود. این بیماری مرگ و میر ناشی از بعضی سرطان‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

قند خون ناشتا

دکتر حسن خزایی در گفت و گو با وب دا؛ بیماری دیابت را بیماری قدیمی دانست و گفت: این بیماری به دلیل افزایش قند خون در انسان ایجاد می شود و به دلیل بالا رفتن قند خون از حد مشخص، مشکلاتی را برای بیمار ایجاد می کند که به این حالت مرض قند نیز گفته می شود. قند خون انسان سالم باید بین ۷۰ الی ۱۴۰ در نوسان باشد وی ادامه داد: بسته به غذا خوردن فرد باید قند خون انسان بین ۷۰ تا ۱۴۰ نوسان داشته باشد و در صورتی که قند خون فردی در ناشتا بیش از ۱۲۶ و در دو ساعت پس از غذا خوردن بیش از ۲۰۰ میلی گرم در ۱۰۰ سی سی خون باشد به بیماری قند خون مبتلا است. دکتر خزایی گفت: البته برای مطمئن شدن از بیماری قند خون در افراد هیچ گاه به آزمایش اول اطمینان نکرده و آزمایش خود را بار دیگر انجام می دهیم؛ که در صورت مشاهده قند خون بیش از حد مجاز در فرد این بیمار را دچار شده به قند خون می نامیم. قند خون ناشتا ۱۲۵ از علائم قرار گرفتن فرد در حالت پره دیابت است

قند خون پایین

هیپوگلیسمی، معمولا به عنوان قند خون پایین نامیده می شود و زمانی رخ میدهد که میزان گلوکز خون پایین تر از حد نرمال باشد. گلوکز یک منبع مهم انرژی برای بدن است. هنگامی که سطح قند خون شما خیلی پایین باشد، سلول های مغز و ماهیچه ها به اندازه کافی انرژی ندارند تا بتوانند به درستی عمل کنند. هیپوگلیسمی می تواند در نتیجه دیابتی ها به عنوان یک واکنش به مواد غذایی خوراکی خاص (و یا هنگامی که شما به اندازه کافی غذا نخورده اید) رخ دهد. اغلب ناشی از کاهش ناگهانی قند خون است. معمولا با خوردن مقدار کمی از مواد غذایی گلوکز دار به سرعت برطرف می شود. عدم درمان هیپوگلیسمی ممکن است باعث سرگیجه، سردرد و خستگی و در موارد شدیدتر تشنج، کما و حتی مرگ شود.

قند خون بعد از غذا

شاداب صالح پور فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: به طور طبیعی قند خون افراد پس از صرف غذا افزایش پیدا می‌کند، زیرا مواد غذایی برای سوخت و ساز در بدن به قند تبدیل می‌شوند، ولی در صورتی که افزایش قند خون از حد مجاز بیشتر باشد، اختلال و بیماری در بدن به وجود می‌آید. وی اظهار داشت: افرادی که دچار اختلال تحمل قند هستند یعنی در شرایط پیش دیابت قرار دارند، قند خونشان ممکن است پس از صرف غذا بین ۱۴۰ تا ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد که در این عارضه قند فرد بالاتر از ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر است و اگر قند پس از غذا بالاتر از ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد شخص مبتلا به دیابت است. این فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان عنوان کرد: فعالیت بدنی و ورزش ناکافی، استراحت طولانی، استرس و اضطراب زیاد، وجود سابقه خانوادگی، مصرف بیش از حد شیرینی و چربی، بیماری چربی خون، اضافه وزن و چاقی و به طور کلی رعایت نکردن اصول صحیح زندگی احتمال افزایش قند خون را پس از مصرف غذا افزایش می‌دهد و فرد را مستعد ابتلا به دیابت می‌کند.

قند خون در بارداری

سلول های بدن براحتی قند را مصرف می کنند و در واقع سوخت اصلی بدن است. در دوران بارداری و بخصوص اوایل آن، به دلیل نیاز جنین به سوخت و ساز، قند خون مادر بیشتر مصرف می شود و مادر باردار را معمولا با افت قند مواجه می کند.بارداری این وضعیت را امروزه خیلی کم می بینیم، چون ما به مصرف زیاد و افسار گسیخته مواد غذایی رو آورده ایم و متاسفانه در خیلی موارد مادر باردار بی دلیل استراحت زیاد می کند و غذای بیش از حد می خورد. به این ترتیب نه تنها قند خونش پایین نمی آید، بلکه بالاتر هم می رود.آزمایش قند خون مهم ترین اقدامی است که خطر عوارض دیابت را در جنین و مادر کاهش می دهد بالا بودن قند خون مادر و جنین هر دو بر سلامتی جنین اثر بسیار مهمی دارد. در مادران حامله دیابتی، چون مقدار قند، آمینواسیدها و اسیدهای چرب خونشان بالاست، مقداری از این مواد به جنین آن ها می رسد و موجب تحریک لوزالمعدۀ جنین می شود و انسولین بیشتر ترشح می شود. وجود انسولین و مواد غذایی (گلوکز، امینو اسید و اسیدهای چرب) سبب رشد زیاد از حد . بزرگی جنین می شود و مشکل زایمانی به وجود می آورد. پس، مادر حامله دیابتی باید در دوران حاملگی قند خون خود را کاملاً کنترل کند تا زایمان او طبیعی و نوزاد مشکلی نداشته باشد.

علائم قند خون بالا

زمانی که اختلال در قند خون قدیمی بوده و بررسی نشده باشد علائم جسمی آن خیلی دیر بروز می کند. اگرچه قند خون بالا در ابتدا معمولا علامتی ندارد، اما خستگی زیاد و خواب آلودگی از نخستین علائم رایج و مشهود این مشکل محسوب می شوند. البته باید گفت که خستگی می تواند با علائم دیگری از جمله تپش قلب و تعریق بیش از حد نیز همراه باشد. باید بدانید که خستگی زیاد مختص بیماری قند و بالا بودن قندخون نیست اما می تواند هشدار دهنده این مسئله نیز باشد. بنابراین بهتر است آزمایش داده و وضعیت تان را بررسی نمایید.دومین علامت نشان دهنده قند خون بالا می تواند کاهش وزن ناخواسته فرد باشد.در حالت کلی این کاهش وزن بین یک تا سه کیلو بوده و گاهی با خستگی زیاد همراه است. اما ممکن است بیماری احساس سلامت جسمی داشته باشد. در هر صورت اگر متوجه کاهش وزن ناخواسته خود شدید و در کنار آن خستگی زیادی احساس می کنید به پزشک مراجعه کنید و آزمایش خون بدهید.عطش و تشنگی شدید معمولا جزو علائم نشان دهنده ابتلا به دیابت است، اما یک علامت دیرهنگام است که اغلب صرفا زمانی بروز می کند که قند خون به بالای 3 گرم در لیتر رسیده باشد. زمانی که قند زیادی در خون وجود دارد، بدن ادرار بیشتری تولید می کند تا مازاد قند را دفع کند. این دفع ادرار بیشتر نیز باعث ایجاد تشنگی و عطش می شود.احساس گرسنگی زیادی نیز مانند تشنگی شدید جزو علائم نستبا دیرهنگام قند خون بالا می باشد. اما این احساس گرسنگی شدید در اثرکاهش غیرعادی قند خون در ناحیه سلولی و مغزی به وجود می آید. اگر بدون افزایش فعالیت بدنی تان متوجه احساس گرسنگی شدید خود شده اید وضعیت را جدی تر بگیرید.عقونت های پوستی یا عفونت های ادراری یا ژنیتال(دستگاه تناسلی) مانند عفونت بالانیت ( التهاب سر آلت تناسلی مرد)، قارچ های واژینال یا عفونت مثانه می تواند از جمله علائم قند خون بالا و همچنین منشا کشف و تشخیص ابتلای فرد به دیابت باشد.در واقع بالا بودن قند خون ممکن است با علائمی از جمله دردهای کمری(هرنی دیسک کرورالژی)، زخم پا، کاهش قدرت بینایی یا حمله قلبی نمایان شود.

جدول قند خون

قند خون

پایین آوردن سریع قند خون

راهکار اول: حداقل به مدت نیم ساعت با شدت و سریع ورش کنید. هرگاه میزان قند خون بالا داشته باشید، ورزش مناسب به شما کمک خواهد کرد که قند خون در بدن شما تبدیل به انرژی شود و باعث کاهش قند خون شما خواهد شد.بعد از نیم ساعت ورزش مفید، با یک دستگاه اندازه گیری قند خون، میزان قند خون خود را اندازه بگیرید.اگر همچنان به اندازه مطلوب پایین نیامده به ورزش خود ادامه دهید. ورزش هایی مانند حرکات ایربیک، پیاده روی سریع و پریدن و از قبیل ورزش ها که ضربان قلب شما را افزایش می دهند برای کاهش قند خون شما بسیار اثر گذار و مفید هستند. راهکار دوم: به طور متوالی 3 تا 4 لیوان آب بنوشید و تا هر زمان زودتر که می توانید ادرار کنید. خوردن آب، قند موجود در خون شما را رقیق می کند و ادرار کردن باعث دفع قند خون از بدن شما می شود.بعد از یک یا دوبار خوردن آب و ادرار کردن قند خون خود را اندازه بگیرید.اگر باز هم به اندازه مطلوب از قند خون نرسیدید در ساعات متوالی این کار را تکرار کنید.در صورت توان بعد از انجام این راهکار راهکار بالا را نیز انجام دهید تا زودتر به نتیجه مطلوب خود برسید. راهکار سوم: غذاهایی که در آن ها میزان قند کمتری وجود دارد و یا غذاهایی که باعث سوخت قند خون در بدن شما می شوند را مصرف کنید. مواد غذایی مانند سیر، تخم مرغ، پیاز، بادام زمینی دارای میزان قند پایینی هستند و به ثبات میزان قند خون در بدن کمک می کنند. مصرف روزانه هریک از این مواد غذایی در پایین آوردن قند خون شما کمک زیادی می کند.

علائم افت قند خون

1- تحریک پذیری : اگر ناگهان و بدون دلیلی مشخص با افراد دیگر تند برخورد می کنید و آستانه تحمل شما به شدت پایین آمده است، این امکان وجود دارد که به دریافت قند یا کربوهیدارت نیاز داشته باشید.2-تعریق : اگر در محیطی با دمای عادی و متوسط حضور دارید، اما همچنان به شدت عرق می کنید ممکن است افت قند خون مقصر اصلی این شرایط باشد. تعریق می تواند نشانه ای از افت قند خون خفیف – زمانی که قند خون به زیر 70 میلی گرم در هر دسی لیتر رسیده است – باشد.3- تکان و لرزش: به واسطه عدم تعادل در گلوکز که می تواند سیستم عصبی مرکزی انسان را تحت تاثیر قرار دهد، ممکن است متوجه برخی تکان ها و لرزش ها در بدن خود شوید. بدن برای متعادل کردن سطوح گلوکز تلاش می کند با ترشح کاتکول آمین ها (هورمون هایی مانند دوپامین و آدرنالین) شرایط را اصلاح کند، که به معنای تحریک تولید گلوکز است و می تواند به این نشانه ها منجر شود.4- سرگیجه : اگر با افت قند خون خفیف مواجه باشید، احتمال تجربه سرگیجه چندان عجیب نیست، به ویژه اگر به بیماری دیابت مبتلا باشید. بیماران مبتلا به دیابت ممکن است سرگیجه ناگهانی را تجربه کنند که می تواند با افزایش ناگهانی دمای بدن همراه باشد و می تواند شرایطی هشدار دهنده باشد.5- از دست دادن تمرکز : مغز به طور ویژه نسبت به افت سطوح گلوکز حساس است و ممکن است در این شرایط در حفظ تمرکز روی یک موضوع یا درک صحبت های فردی دیگر که موضوعی را برای شما توضیح می دهد، دچار مشکل شوید.6- پرش های عضلانی : پرش عضلانی می تواند یکی از نشانه های افت قند خون خفیف باشد – زمانی شکل می گیرد که قند خون به زیر 40 میلی گرم در هر دسی لیتر برسد.7- از دست دادن هوشیاری : افرادی که هوشیاری خود را از دست می دهند، متوجه این نشانه نمی شوند، از این رو نشانه های هشدار دهنده دیگر به ویژه اگر به دیابت مبتلا هستید، نباید نادیده گرفته شوند. هیپوگلیسمی دیابتی می تواند به تشنج نیز منجر شود که نه تنها برای خود بیمار بلکه برای کل افراد درگیر می تواند وضعیتی وحشتناک باشد. در موارد نادر، هیپوگلسمی دیابتی می تواند مرگبار نیز باشد. مصرف قرص گلوکز به عنوان یک راه حل کوتاه مدت برای بیماران دیابتی می تواند به تنظیم قند خون کمک کند.

بیشتر بخوانید : آزمایش خون بارداری کی جواب میده ♥ فشار خون نرمال چند است ♥ چربی خون نرمال چند است ♥ غلظت خون نرمال چند است